20 Songs for Pele (II)

02„Do pójścia głąb kobiecości zainspirowali mnie mężczyźni w moim życiu w tamtym czasie… Nie tylko kobiety mają ukryte pierwiastki kobiecości. Kobiecość czy – dorzuciwszy dwa wschodnie grosze – yin, to istotna strona całości, o której zbyt wiele się nie mówiło. Na pewno więcej w tym wieku niż kiedykolwiek indziej, a szczególnie przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Ludzie otworzyli się na to około lat 60. Chodzi o to, żebyśmy wybrali się wgłąb naszych serc, za nie, do nieświadomości, gdzie iskrzy się nasz ogień. Zdaje nam się, że inni mają dostęp do „mocy” czy życiodajnej siły, a my tylko poprzez nich lub jeśli znamy kogoś, kto zaprosi nas na tę imprezę. Tylu ludzi po dojściu do sławy mówi mi, że ‚jeśli to osiągną, wszystko się ułoży. Jeśli tylko zdobędę to albo zdobędę ją, wszystko będzie dobrze”. Najdziwniejsze jest to, że sława i te kilka innych rzeczy nie ułoży ci życia, jeśli nie masz dostępu do głębszej części serca, którą wszyscy posiadamy – każdy ma właściwą sobie i nie może jej oddać komuś innemu. To to wolność wyrażania się. Nie mówię tu tylko o kobietach, ale o kobiecości, którą mężczyźni mają w takim samym stopniu co ja.” („World Café” – 1 marca 1996).

Horses

„“Zdaje mi się, że tego dnia, kiedy rodził się utwór Horses – mam tu na myśli nagrywanie, a nie komponowanie – poczułam, że potrzebuję głośnika leslie. Pomówiłam o tym z moimi facetami, którzy na tym nagraniu byli bardzo ważni. Powiedziałam im, że wyczuwam leslie, a oni poprosili o kilka dni. Nie zgodziłam się, mówiąc, że czuję go około godziny 4. Byliśmy w hrabstwie Wicklow, a trzeba było pojechać do Dublina albo lecieć do Londynu. Udało nam się zdobyć jeden z Dublina – był to bodaj najstarszy głośnik leslie w całej Irlandii… Wnieśli go i okazało się, że po części nie działa, ale to nie przeszkadzało. Zamontowali go w moim pudełeczku nagraniowym, z którego nagrywałam, podczas gdy instrumenty były na zewnątrz, w kościele w Delgany. Zbudowali mi taką konstrukcję z otworami na na klawisze Bösendorfera czy klawesynu, do której się udawałam. Cała reszta była oklejona poza pedałami, aby dźwięk i instrumenty mogły działać spoza akustyki kościoła, a mój wokal nie zagłuszał mikrofonów. Wiedziałam, że Horses nadchodził i że muszę zdobyć leslie. Kiedy pojawiło się w końcu to ustrojstwo, musieliśmy postawić je na cmentarzu, bo nigdzie w kościele nie było miejsce, gdzie by nie przeszkadzało. Wpakowali go do kościoła i kocykami okryli mikrofon przed wiatrem i deszczem. Beauty Queen Horses nagraliśmy w jednym ciągu. Wszystko tak, jak to słyszycie, na żywo z pedałem głośnika leslie” („World Café” – 1 marca 1996)”.

Odpowiedz

