O utworze „Selkie”

„Utwór ma swoją własną historię. Mógł wcale nie powstać, gdyby Muzy nie zainterweniowały. Przyglądałam się o zmierzchu rzece Indian na Florydzie. Można wtedy odnieść wrażenie, że widzi się różne rzeczy w wodzie – w wodzie brachicznej, kiedy woda słona miesza się ze słodką. Dostają się tam podobno krokodyle i manaty, które wyglądają jak foki, a także delfiny. Mnóstwo stworzeń zamieszkuje tę rzekę. I tak patrząc, dostrzegłam coś innego, o czym jedynie czytałam – kobietę-fokę. Prowadzą one podwójne życie – w rodzinie fok i wśród ludzi. W międzyczasie jeden z moich przyjaciół – Johnny – wybrał się na zakupy na kolację i nie wracał godzinami. Jakoś się tym nie martwiłam, bo wiedziałam, że wszystko będzie w porządku. Johnny uwielbia jeździć samochodem. A mnie z kolei pochłonęła ta opowieść. I kiedy w końcu wrócił, utwór ‚Selkie’ był już gotowy, napisany w przeciągu kilku minut. Zapytałam, gdzie był. Okazało się, że źle skręcił na autostradzie i nie mógł się z niej wydostać. Musiał nadłożyć kilometry jadąc na północ – coś go odciągało ode mnie. Musiał zatoczyć koło. W momencie, kiedy wrócił, piosenka była gotowa. Nie wiem dokładnie, o co chodziło, ale jest wiele utworów, których nigdy nie skończyłam. Leżą na półce od 25 lat, a ja nie potrafię ich dokończyć. To też mogło się przydarzyć tej piosence, ale miała inne plany.”

4 thoughts on “O utworze „Selkie”

  1. Bardzo ujmująca historia, podobnie jak utwór. Ma coś z baśni, ale nie jest pozbawiona współczesnego akcentu. Rozumiem, że Selkie to imię? Taka zabawa słowna od słowa seal, czyli foka.

    • Selkie to „nazwa własna” ludzi-fok, tak jak Mermaid/Merman to syrena/”syren”. Selkie były określani jako foki (całkowicie), które na lądzie (czasem w wariancie „raz na siedem lat”) zrzucały skórę i wygrzewały się na słońcu jako kobiety. O wiele rzadziej mówiono o Selkie płci męskiej, którzy – oczywiście – mieli mieć ponad naturalny dar uwodzenia (ludzkich) kobiet. W każdym razie, w mitach o Selkie obojga wersji, był zawarty charakterystyczny motyw dominacji seksualnej – gdy mężczyzna (ludzki, najczęściej rybak) ukradł i schował – lub spalił – skórę Selkie, ta, w wersji kobiecej, musiała stać się jego żoną-niewolnicą seksualną (patrz pojmanie Nimfy). Oczywiście, Selkie były piękne, seksowne, a pozatym całkowicie wierne i oddane temu, kto zabrał jej foczą skórę (czytaj idealny materiał na żonę wedle kryteriów tamtych czasów). W wielu opowieściach, po latach, dzięki nieuważności rybaka, Selkie odnajdywała skórę (nie dotyczy wariantu ze spaleniem), natychmiast wracała do morza, nigdy już nie kontaktując się ze swoim byłym oprawcą. Natomiast, raz na jakiś czas widywaną ją (w ludzkiej postaci) bawiącą się wśród fal ze swoimi (ludzkimi) dziećmi.

      W wiele mniej rozpowszechnionej formie mitu, brak elementu dominacji seksualnej, a Selkie i rybak żyją razem z obustronnej chęci – pewnego razu, rybak wypływa w morze mimo złych przeczuć żony i nieomal tonie w strasznym sztormie. Selkie ratuje go w formie foki, ale przez fakt założenia swojej skóry, nie może już wrócić do swojego ludzkiego męża i dzieci.

      Istnieje też bardziej współczesna wersja mitu, w którym Selkie nie zostaje „magicznie” zmuszona do służenia posiadaczowi skóry, ale po jej utracie jest całkowicie zagubiona, nie potrafiąc się odnaleźć w świecie ludzi. Rybak, który skórę ukradł, oferuje fałszywe współczucie i pomoc, w rezultacie, uzyskując psychologiczną dominację nad Selkie. Jak w innym wariancie, po latach, kobieta odnajduje skórę ukrytą za piecem w domu, rozumiejąc, że jej „wybawca” był faktycznie kłamcą i twórcą całego problemu. Reszta jak w innych wersjach.

      Wreszcie, mamy całkiem współczesny (podobno, bardzo dobry) Irlandzki film „The Secret of Roan Inish” i – jak się zdaję – do tej wersji, w której Selkie prowadzą „podwójne” życie i mają zarówno ludzkie, jak i focze rodziny, nawiązuje Tori.

      /Estel

Odpowiedz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s