O utworze „16 Shades of Blue”

„Przez strasznie długi czas nie rozumiałam Cézanne’a i wciąż nie wiem, czy go dobrze rozumiem. Czasami kiedy ludzie rozmawiają o sztuce, fascynują mnie, choć w większości nie mam pojęcia, o co im chodzi. Jeśli czegoś nie usłyszę, nie ma to dla mnie sensu. Kiedy tak ich słucham, dostrzegam rytm i kontrapunkty, a kiedy patrzę na coś, mam wrażenie, że rozumiem jedynie emocje, które artysta chciał wywołać. Są one jednak często inne niż znawców sztuki. Ktoś ostatnio zapytał mnie, czy mam zamiar zostać malarką. Dobry żart. Chcę to wyraźnie podkreślić – nie mam złudzeń, nie potrafię malować. Jednak jako artystka operująca na dźwiękach, odwołuję się do artystów wizualnych, by nie wpaść w pułapkę struktur. Kiedy słucham innych muzyków, jestem ostrożna i świadoma, że mogą mnie inspirować, ale nie mogę ukraść ich struktury. Dlatego czasem potrzebuję pielgrzymki do innych środków, na wystawy za granicą, czy do książek, które zbieram podczas podróży. Utwór ’16 Shades of Blue’ pojawił się, gdy borykałam się z wizją 50. urodzin. Kilka spraw musiało się poukładać. Zrozumiałam to po zobaczeniu obrazu „Czarny zegar” Cézanne’a i dowiedzeniu się więcej na temat jego prac od różnych pisarzy, od Hemingwaya do Rilkego. Rilke pisał, że Cézanne używał szesnastu odcieni błękitu. Spojrzałam zatem raz jeszcze na obraz i zrozumiałam, że nie muszę prowadzić walki ze swoim wiekiem; tak zaciętej walki, że nawet nastolatkowie i dwudziesto- czy nawet trzydziestolatkowie mówili mi, że mam dać spokój, że kobieta w średnim wieku nie ma prawa wyłączności na problemy związane z wiekiem. Wszystkie te doświadczenia sprawiły, że zamiast pracować w czasie świąt nad piosenką ‚Weatherman’, w 48 godzin napisałam ’16 Shades of Blue’, ot tak. Oczywiście musiało minąć wiele lat kupowania książek o Cézannie i frustrowania mnóstwa ludzi dokoła.”

One thought on “O utworze „16 Shades of Blue”

  1. To mój ulubiony utwór z nowej płyty. Dziękuję za historię jego powstania :) Przyjemnie się to czyta.

Odpowiedz

