Tori w Telewizji Polskiej? A jednak

Już jutro, w nocy z 23 na 24 grudnia TVP Kultura zaserwuje nam prezent bożonarodzeniowy! O 1:00 wyemitowany zostanie koncert Tori Amos z Nowego Jorku ze stycznia 1997 r., który został wydany na VHS. Ukłony w stronę Rafała ze trzymanie ręki na pulsie i informację! Jeśli ktoś będzie miał możliwość i ochotę nagrania tegoż wydarzenia, będziemy wdzięczni za ewentualne jego udostępnienie!

7 thoughts on “Tori w Telewizji Polskiej? A jednak

  1. Nadali wersję telewizyjną taką jak ileś lat wcześniej np. w czeskiej tv czyli 53 min. Nareszcie obejrzałem to w świetnej jakości, mam na vhs oryginał ale przez brak magnetowidu i zabezpieczenie kasety przed kopiowaniem byłem zdany ciągle na wersję z YT. Szkoda tylko, że o 1 w nocy nie można tak posłuchać by sąsiedzi nie słyszeli. A Tori na tym koncercie pozwala sobie na sporą dynamikę brzmieniową. I wykonawczą….

  2. Zabezpieczenie kasety przed kopiowaniem, WTF? Właśnie planuję zrobić wersję DVD zgrywając zawartość oryginalnego VHS – mógłbyś uściślić co masz na myśli, tzn. jaki to rodzaj zabezpieczenia? Chociaż, prawdę mówiąc, nieszczególnie wyobrażam sobie jak można *skutecznie* zabezpieczyć skopiowanie czegoś, co wychodzi z magnetowidu w „świat” kablem analogowym…

    /Estel

    • Ja się nie znam, powiem tylko, że niosłem kasetę do trzech specjalistów i wszyscy męczyli się z nią po ok tydzień czasu i podobno się nie da. W tym osoba, która zawodowo zgrywa VHSy. Ja sobie też nie wyobrażam jak można zabezpieczyć coś co jest analogowe i to tak na amen. Byłem wściekły jak mało kto. Tajemnicza sprawa z tą kasetą.

      • Ciekawa sprawa, wyzwanie przyjęte ;) Idę obadać kasetę – również posiadam oryginalne, „komercyjne” wydanie. Jak znam życie, pewnie któraś z naczelnych korporacja od zarabiania na produkcji Niczego (DRM) wymyśliła coś na ostatnim etapie życia VHS, robiąc miliony na utrudnianiu życia płacącym klientom i rozśmieszając piratów.

        Zobaczmy, czym zatruli nasze kochane 100 minut…

        /Estel

  3. Taaa, tak-zwane Macrovision Protection. Jeżeli kogoś interesuje jak to działa (pozdrawiam wszystkich trzech ;) ), panowie od „No one is entitled” wymyślili, by w obszarze tak zwanego overscanu (powyżej, poniżej i po bokach wyświetlanego obrazu – normalnie poza obszarem wyświetlania, gdy kaseta jest odtwarzana na ekranie TV starszych TV), umieścić białe kwadraciki, migające 3 razy na sekundę. Dodatkowo, 22 razy na sekundę w momencie, gdy działo elektronowe kineskopowych monitorów „czeka” aż na ekranie wyświetli się pozioma linia (czyli nie robi nic), dane o poziomie jasności obrazu są wysyłane błędnie. NA stare TV to nie wpływa, bo jak pisałem, nie robią wtedy nic – ale, kompensator jasności obrazu w *drugim* magnetowidzie (i w bardziej badziewnych) stacjonarnych nagrywarkach DVD) – który nagrywał by *na* kasetę, tworząc kopię – „łyka” te błędne dane, jednocześnie porównując je z całkowicie białym prostokątem u samej góry obrazu. W efekcie, obraz następnej zostaje przyciemniony (dla ludzkiego oka, całkowicie), następnie rozjaśniony, gdy pojawi się prawdziwa klatka – rinse and repeat. Daje to rezultat beznadziejnie migoczącego obrazu.

    Co ciekawe, wiele osób dało się nabrać na zewnętrzne nagrywarki film, które brały kasę od klientów, ale decydowały, co klient może nagrywać, a co nie – samo wykrycie białych prostokątów (pomijając nawet błędne dane o jasności) powodowało nagranie na płytę DVD informacji o zakazie nagrywania na czarnym tle (działał jedynie dźwięk), albo, o łaskawcy, zamiast marnować płytę, nagrywarka odmawiała posłuszeństwa, migając złowieszczo diodą. Trivia: Czasem kasety z nagraniami prywatnymi potrafią mieć tyle błędnych danych i artefaktów – ze starości – że tego typu nagrywarki DVD/Magnetowidy odczytują ich stan (błędnie) jako zabezpieczone przez Macrovision :D Tak oto mafia multimedialna policzyła miliony od wytwórni, za nagrywanie „garbage” na część taśmy.

    Ale, do rzeczy – czyli jak to ominąć. W zasadzie, to „zabezpieczenie” było martwe już w momencie, gdy wchodziło na rynek – wiele lat temu, dało się kupić „macrovision killer’y” – małe czarne pudełeczka, które podpinało się między jeden a drugi magnetowid. elektronika w pudełeczku albo stabilizowała obraz, usuwając miganie, albo – bardziej ryzykowne – umieszczała czarne paski jako „nakładkę” na obszar overscanu, przykrywając Dzieło Życia „specjalistów” z macrov$sion. Lata temu można było dostać takie pudełeczko za 30 PLN na pewnym portalu aukcyjnym.

    Obecnie, każdy USB video grabber za taką samą cenę i z tego samego źródła poradzi sobie bez najmniejszych problemów, zrzucając dane na dysk twardy komputera – ewentualnie, może być konieczne wycięcie overscanu, jeżeli grabber nie jest nadgorliwy i nie robi tego za nas (ale to byłoby konieczne niezależnie od chłamu od macrovizjan). Nie mówiąc już o jakimkolwiek bardziej profesjonalnym sprzęcie.

    Nie wiem, czemu „specjaliści” od zgrywania kaset twierdzili, że się „nie da” – powstrzymam się od możliwie obraźliwych przypuszczeń, na wypadek, gdyby któryś był Twoim znajomym. Ograniczę się jedynie do podejrzeń, iż w swojej „profesjonalnej” usłudze zgrywania, nie stosują żadnej metody poprawy jakości zgrywanego obrazu, a jedynie podłączają magnetowid do starej stacjonarnej nagrywarki DVD typu „małpa” (naciśnij przycisk start, wróć za pół godziny) – która, zapewne, albo nie radzi sobie z „zabezpieczeniem”, ale wręcz grozi virtualnym paluszkiem, gdy operator spróbuje wykonać kopię.

    Jak wspominałem, jednym z moich projektów zaplanowanych „od lat” jest wykonanie możliwie najlepszej kopii DVD tego cudownego koncertu (BlueRay nie ma sensu, ze względu na źródło z VHS) – wliczając w to semi-profesjonalne menu, etc. Powstrzymuje mnie problem w trafieniu na niedrogi magnetowid w dobrym stanie – większość sprzętu, który można kupić na aukcjach, jest w tak złym stanie wewnętrznym (zabrudzenia, wytarte rolki, wadliwe głowice, etc), iż bałbym się włożyć tam kolekcjonerską kasetę.

    Niemniej, jeżeli „dzieło się dokona”, z chęcią wrzucę torrent na piratebay (toritraders odpada, bo to materiał wydany kiedyś oficjalnie, nawet, jeżeli tylko na VHS :( ).

    /Estel

    • Mały update – samo Macrovision wypuściło 3 sporo różniące się wersje tego badziewia, były też klony od innych firm. Niektóre wysyłają na tyle egzotyczne (celowo) błędne dane, że dezorientują nawet bardzo zaawansowane karty video-in do komputera.

      Lekiem na wszystko jest dobry, prawdziwy TBC (time base corrector)*, który przy okazji potrafi oszałamiająco poprawić jakość obrazu – ma jednak jedną wadę, jest stosunkowo drogim urządzeniem (a z biegiem czasu coraz droższym – mniej się ich produkuje). W zasadzie TBC to jedyny powód, dla którego *może* być warto oddawać taśmy do zgrania na DVD, zamiast robić to samemu – ~1000 PLN na TBC wychodzi drogo, jeżeli chcemy zgrać trzy kasety, ale dla firmy zgrywającej setki w ciągu roku, to drobny wydatek.

      Prawdziwy TBC powinno mieć każdy szanujący się punkt wykonujący takie usługi – co, oczywiście, oznacza, że 99% ich nie posiada. To wyjaśnia „niedasię” uzyskane w odpowiedzi przez Rafała.

      /Estel

      *TBC buforuje sygnał video, analizuje nadchodzącą zawartość, oraz poprawia wykryte błędy – prawdziwe TBC odrzucają błędne dane, zastępując je w strumieniu video sygnałem wytworzonym wewnątrz TBC. Zależnie od stopnia zaawansowania urządzenia, potrafi poprawić nie tylko problemy z kolorem/jasnością/kontrastem, ale i „trzęsący się” lub „falujący” obraz, niezależnie od tego, czy problem dotyczy całej taśmy, czy tylko fragmentów. W praktyce, obraz uzyskany dzięki „przepuszczenie” sygnału przez TBC jest lepszy, niż oryginał – i to wszystko operacja na analogowym sygnale! W praktyce, można to porównać do konserwacji starego obrazu – artysta musi poprawnie odtworzyć te elementy „sygnału” (oryginalnej wizji malarza), które przestały istnieć ze względu na nadgryzienie zębem czasu. TBC robi dokładnie to samo, tyle, że automatycznie na analogowym sygnale – stąd wysoka cena urządzeń. Warto dodać, że obróbka analogowego sygnału przez TBC nie może zostać (w pełni) zastąpiona żadnym znanym filtrem cyfrowym, zaaplikowanym już na materiał zdigitalizowany (nawet bezstratnie, jako RAW video).

Odpowiedz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s