Oficjalna premiera „The Light Princess” – recenzje (aktualizacja 16.10)

Wczoraj miała miejsce oficjalna premiera musicalu „The Light Princess”. Poniżej kilka fragmentów z recenzji, które dziś ukazały się w brytyjskiej prasie. Są mieszane ze wskazaniem na dobre.

Przypominamy również, że podstrona poświęcona musicalowi jest cały czas aktualizowana!

The Daily Express: 5/5
The London Evening Standard: 4/5
The Metro: 4/5
The Independent: 4/5
The Times: 4/5
The Telegraph: 3/5
Financial Times: 3/5 (dodano 15.10)
The Guardian: 2/5
The Observer: 2/5 (dodano 14.10)
The Daily Mail: 1/5

Huffington Post
„Kilka godzin wspaniałych pokazów akrobatycznych, cudownej scenografii i występów najwyższych lotów.”
„Piosenki Tori Amos są wielkim triumfem, zaplątując i wyplątując nas z fabuły bogatymi i poruszającymi melodiami.”
„Rosalie Craig wykonuje każdą wymagającą piosenkę bez wysiłku.”
„The Light Princess to prawdziwie magiczna noc teatru.”

The Telegraph (3/5)
„Pomimo wszystkich zaangażowanych talentów, przedstawienie nie rozgrzało mnie.”
„Piosenki zawierają wiele wyjącego wokalu i tylko czasem trafiają się przyzwoite dźwięki czy chwytliwy tekst.”

The Daily Express (5/5)
„Nie wyszedłem nucąc jakąkolwiek melodię, ale piosenki są poruszające i słodkie, z tekstami wystarczająco zuchwałymi, by nam przypomnieć, że jest to współczesna wersja XIX-wiecznej baśni.”

The Guardian (2/5)
„Choć muzyka Amos bywa bujna, przez większość czasu jest bez polotu. Jest też sporo niewyróżniającego się niczym świergotu.”

The Daily Mail (1/5)
„Bóg raczy wiedzieć jakimi grzybkami karmili w stołówce National Theatre, kiedy sir Nick Hytner zgodził się, by wystawić ten dziwaczny musical Tori Amos.”
„Wiele śpiewu bez jednej melodii dającej się zapamiętać.”

What’s on Stage (4/5)
„Spora ilość krzyczącej muzyki w stylu Kate Bush, która nigdy nie jest przewidywalna i ciągle zaskakuje, przeplatając się skargami, melodiami i współczesnym typem histerii operowej.”

London Theatre (3/5)
„Choć muzyka Tori Amos wypełniona śpiewem ma swoje pozostające w pamięci momenty, które grane są przez orkiestrę w cudowny sposób, jest w niej duża doza ballad w stylu Stephena Schwartza i Claude-Michel Schonberga.”

Time Out (4/5)
„Piosenki są błyskotliwie napisane, melodyjne, romantyczne i urzekające (…) głównie narracyjne (…) naznaczone dziwacznym, fortepianowym stylem Amos.”

London Evening Standard (4/4)
„Musical zachwyci obecnych fanów Tori Amos, a i zdobędzie nowych. Choć większa cześć muzyki jest delikatna i  zmysłowa, są wybuchy ekscytującej wylewności.”

A Younger Theatre
Muzyka Amos jest cudownie bogata i dynamiczna (…) w większości naznaczona fortepianowym rytmem i melodiami z użyciem klawesynu i smyczków.”
„Trzeba docenić muzykę Amos, choć nie jest ona na tyle chwytliwa, by nucić coś w drodze do domu.”

British Theatre Guide
„Wszystko opakowane jest w formę mniej musicalową niż opera rockowa z fabułą rozwijającą się poprzez przydługie piosenki, którym brak chwytliwości powtórzeń, które tworzą hity; jest jednak charakterystyczna dla pani Amos w szczytowej formie.”
„Otrzymujemy zatem nieco długie, mroczno-słodkie przedstawienie rodzinne z muzyką, które zyskuje zupełnie inną jakość dzięki Marianne Elliott i jej zespołowi.”

The Independent
(4/5)
„Być może brak chwytliwości piosenkom Amos, ale mają one bogatą zawiłość warstwową i mogą aspirować do pełnego życia żaru rapsodycznego.”

Metro (4/5)
„Spektakularna produkcja Marianne Elliott (…) Amos dostarcza doskonały materiał muzyczny, zarówno rozbrajająco emocjonalny, jak i pobudzająco złożony zgodnie z wymogami fabuły, podczas gdy wizualnie wystawne projekty Rae Smith w imponujący sposób łączą w sobie animacje i lalkarstwo.”

Variety
„Zarówno melodie jak i teksty (których współautorem jest Adamson) są bardzo często chaotyczne, z dziwnym akcentowaniem; bezsensownie wydłużane, by wpasować się w muzykę.”
„Jednak główny problem leży w akompaniamencie. 11-częściowy zespół składa się z 5 instrumentów smyczkowych i 4 dętych, co ubarwia czysto orkiestralne momenty, ale w większości wszystko osadzone jest w powtarzających się akordach fortepianowych i ich dyszącym rytmie.”

The Arts Desk
„Piosenki z The Light Princess (zaaranżowane na orkiestrę przez Amos i Martina Lowe we współpracy z Johnem Philipem Shenale) brzmią mozolnie, łzawo i poniżej pułapu Lloyda Webbera. Nie są wybitnie oryginalne, tylko czasami porywają.”
„Teksty na pewno nie wygrają żadnych nagród, gdyż znajdujemy w nich rymy: „see tears flow”/”H2O”.”

Exeunt
(2/5)
„Craig użycza głosu zaskakująco niedającym się zapamiętać kompozycjom Amos.”

The Times (4/5)

Londonist
„Co rozczarowuje w The Light Princess to muzyka. A szkoda, bowiem muzyka i teksty pochodzą od amerykańskiej piosenkarki i autorki tekstów Tori Amos, oczekiwaliśmy więc czegoś więcej. Niestety piosenki, choć dobrze wykonywane, są miałkie i zbyt długie, więc ciężko za nimi nadążyć. Poza utworem kończącym brak im było chwytliwych melodii.”

The Observer (2/5)
„Zawiłe i sarkastyczne piosenki Amos, ze swymi skomplikowanymi partiami fortepianowymi, są w centrum uwagi, niestety nie są niewystarczająco wsparte. Przedstawienie potrzebuje więcej wokalnej werwy, żeby dorównała wizualnemu bogactwu.”

Financial Times (3/5)
„Siłą napędową przedstawienia jest muzyka Amos – niespokojna, zmienna, bogato zdobiona, która staje się częścią struktury całego przedstawienia. W większości zawiera partie śpiewane, z kilkoma wybijającymi się piosenkami; muzyka zaś współgra z fabułą. Słowa są za to często dziwaczne, z przebijającą się figlarnością.”
„Na niekorzyść spektaklu działa przesyt. Głośne sceny bitewne, kwestie ekologiczne, zaburzenia jedzenia, przemoc, zniecierpliwieni obywatele: przepełnienie godzi w fabułę. Wielu scenom brak czasu na złapanie oddechu, a bohaterom na rozwój. Musical jest odważny, piękny i oryginalny, ale plącze się nadmiarze pomysłów.”

The New York Times
„I choć muzyka pani Amos – tak naprawdę bardziej pejzaż dźwiękowy – nie składa się z oderwanych numerów pozszywanych guzikami muzycznego teatru, ale tętni własnym pięknem, jak gdyby Philipowi Glassowi zlecić muzykę do Kopciuszka.”

One thought on “Oficjalna premiera „The Light Princess” – recenzje (aktualizacja 16.10)

Odpowiedz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s