Met ‚er in a Hotel 15 Years Ago, cz. I

sparkDokładnie 15 lat temu, 20 kwietnia 1998 roku swoją premierę miał pierwszy singiel z płyty From the Choirgirl Hotel – utwór „Spark”. Przez następne tygodnie powspominamy trochę cały album. Dziś proponujemy kilka cytatów dotyczących singla. Ponadto zachęcamy do ściągnięcia niealbumowych wersji piosenki, utworów ze stron B (większość w bezstratnym formacie flac) oraz teledysku wraz z komentarzem. Możliwość pobrania potrwa tylko tydzień, więc spieszcie się! (Czas na pobranie się skończył.)

“’Spark’ opowiada o poronieniu, którego doświadczyłam w 1996. To był trzeci miesiąc i byłam naprawdę podekscytowana [ciążą]. Obudziłam się po prostu pewnego dnia i źle się poczułam… Piosenki zaczęły się pojawiać niedługo po tym. Byłam wściekła na Boga. Chodząc po centrach handlowych, widziałam matki musztrujące dzieci i myślałam sobie: ‚Czy to fair? Nie wiem, co stało się z jej duszą, czy wybrała inną mamę, ale jeśli tak, to niech wybierze tę! Mam nadzieję, że nie masz słuchu!’”
Deluxe, maj 1998

„[W tym utworze] jest dużo symboliki; są momenty, kiedy śpiewam po prostu ‚jest przekonana, że potrafi zatrzymać lodowiec, ale nie potrafiła utrzymać przy życiu dziecka’. Wszystko jasne. Czasem wszystko staje się jasne, ale szybko wraca do symbolizmu – ‚baletnice, mające płetwy, których nigdy nie znajdziesz’. Dla mnie ma to sens, bo to odniesienie do syren, ale jest w tym coś więcej. Może będziesz matką, ale nigdy nie doświadczysz tego fizycznie – to znaczy nie będziesz syreną. Jednak choć fizycznie nie będziesz matką, możesz poznać taką matczyną miłość.”
Rolling Stone, sierpień 1998

„Cóż ludzie modlą się do niego od dawna i stoczyli wojny w jego imię. To gruba ryba. Pomyśl o tym.” [o “zabójcy lodów” z „Spark”]
Rolling Stone, sierpień 1998

“Teledysk został nakręcony w Dartmoor, na południu Anglii pod koniec marca, więc było zimno. Z kostiumami zawsze jest śmiesznie; czasem pomysły biorą się z dziwacznych rozmów z Karen [Binns – stylistką przyp. red.]. Tym razem pomyślała, że potrzebujemy czegoś z poświatą dla Tori, co w tej ciemnej, niepokojącej opowieści służyłoby jako ochrona, całun. Fascynowałam się wtedy serialem „Twin Peaks”, bo pierwszy sezon właśnie się ukazał. Chciałam zatem skomplikowanej fabuły, gdzie coś się jej stało, ale nie jest do końca pokonana. Nie żeby jadła obiad przy kominku, ale żeby musiała się wydostać z tej sytuacji, znajdując swoją iskrę. Słowo ‘Skeeter’ [ang. komar], pojawiające się na drzewie to imię, którego używaliśmy dla dziecka przed poronieniem. W pewnym sensie, kiedy reżyser James Brown chciał się dowiedzieć, o czym jest ‘Spark’, powiedziałam, że o stracie. Stworzyliśmy więc tę alegorię. Oczywiście, kiedy Tori dostaje się do wody, to trochę jak Jezioro Galilejskie i ponowny chrzest. Przeważnie jest to odniesienie do pozaziemskich rzeczy, czy to świata syren, czy aniołów. Mitologia jest częścią wielu moich przedsięwzięć. Zdaje się, że zawiązane oczy były moją próbą. Nie masz wtedy kontroli. A to jest coś, co wielu z nas czuje, kiedy przechodzimy przez trudne chwile. Tori wpada na ‘dzieci kukurydzy’ w samochodzie. Niepokojący w tym jest fakt, że przez chwilę myśli, że udało jej się uciec przed porywaczem; nieważne, czy to tylko głos w jej głowie, czy prawdziwy porywacz. Myśli: ‘no w końcu przyszła pomoc’. Jednak często nie otrzymujemy pomocy, na którą liczymy. Zatem sama sobie musi pomóc.”
Fade to Red, komentarz do teledysku

UTWORY DO ŚCIĄGNIĘCIA
Inne wersje utworu „Spark”
Instrumental [mp3 128 kbps – utwór niedostępny na CD, pochodzi z 12-calowego promocyjnego winyla Spark]
Edit Version (skrócona wersja na potrzeby rozgłośni radiowych) [flac – z promocyjnego singla radiowego Spark]
Remiks „Mainline Cherry – Ambient Spark” [flac –  z singla Cruel/Raspberry Swirl]
Strony B

Purple People (Christmas In Space) [flac ze standardowego singla Spark]
Have Yourself a Merry Little Christmas [flac ze standardowego singla Spark]
Bachelorette [flac ze standardowego singla Spark]
Do It Again [flac z edycji limitowanej singla Spark]
Cooling [flac z edycji limitowanej singla Spark]
Wideo + Komentarz [z kompilacji Fade to Red]

One thought on “Met ‚er in a Hotel 15 Years Ago, cz. I

  1. Świetna inicjatywa ! Będe śledził kolejne newsy… Dziękuje za linki ! ;)

    Pamiętam jak perwszy raz słuchałem Spark… ech :) Włączyłem raz, potem drugi, potem trzeci … Dość dziwny okres w moim życiu, myślę że Spark mi wiele w tych momentach pomogło.

Odpowiedz

