All These 20 Years…, cz. 9

Już za niecały miesiąc (13 stycznia) będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty Tori Amos pt. „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Dziś „Mother”.

Mother [tekst]
20 lat temu

„Utwór “Mother” przyszedł niemal jak sen. Było wcześnie rano, kiedy poszłam w kierunku fortepianu. Wiedziałam, że ktoś próbuje mi coś pokazać – wspomnienie upadku, nie takiego, o jakim nas uczą, ale drugą stronę tej historii, którą uznają pewne starożytne mitologie. Utwór „Mother” zmienił mnie, bo zaczęłam sobie przypominać, skąd tak naprawdę pochodzimy.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„Wiedziałam, że utwór “Winter” musiał powstać, żeby reprezentować nie tylko ojca, ale też dziadka – Papę, ojca mojej matki. To pozytywne męskie siły w moim życiu. Mam także inne doświadczenia z mężczyznami – to jak potrafią samych siebie zawieść, i jak się to na nich odbija. Chciałam, czy raczej potrzebowałam przeciwległego bieguna. Czułam więc, że będę musiała dostać się ponad poziom ludzkiej matki. Musiałam sięgnąć po ideę Stworzycielki i to, że Bóg nie jest tylko męski, ale że Stworzyciel ma zarówno pierwiastek żeński, jak i męski. Jest to zatem żeńska opowieść, która przybywa na Ziemię, zostawiając wszechświat duszy i żegnając się z Matką Stworzycielką, podążając w ku Matce Ziemi. W ostatniej ktoś zostawia włączone światło.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

