All These 20 Years…, cz. 8

Już za niecały miesiąc (13 stycznia) będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty Tori Amos pt. „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Pora na utwór ósmy.

Leather [tekst]
20 lat temu

„Czasem pojawia się dziura, w którą wpadam jak wariatka. Chyba tam właśnie wspomnienia kaszlące wśród luźnych molekuł próbują mnie gonić przez jakiś czas. Pisząc tę piosenkę, czułam, jak gdybym 20 razy przeszła przez życie, od urodzenia do śmierci. Kiedy spojrzałam na zegar znad fortepianu, myśląc, że na pewno spóźnię się na spotkanie, okazało się, że minęło tylko osiem minut.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„Nie zdawałam sobie sprawy, że panie pracujące w nieco innym przemyśle rozrywkowym tańczyły w rytm tej piosenki wokół swoich słupków. Ludzie wciąż często wspominają o tej piosence. Nie tak dawno kupowałam wino nieopodal i ktoś powiedział: „Uczę ludzi tańczyć do twoich piosenek”, i jedną z tych piosenek była „Leather”. Wydaje mi się, że część mnie usiłowała niepostrzeżenie zbierać złe doświadczenia. Często się do nich odwoływałam, mając na celowniku różne aspekty mojej osobowości. I jednym z tych ukrzyżowanych apektów była moja seksualność, nie rozumiejąca erotycznej duchowości, nie wiedząca, jak to wszystko poskładać. Lata później, kiedy pisała „Leather”, nie zdawała sobie sprawy, że zajmie jej jeszcze wiele lat, zanim dowie się, jak to osiągnąć.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

