All These 20 Years…, cz. 5

Za nieco ponad miesiąc będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty Tori Amos pt. „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Pora na jedną z najbardziej rozpoznawanych kompozycji Tori – „Winter”.

Winter [tekst]
20 lat temu

„Znajdująca się przy fortepianie rosyjska pozytywka zaczęła grać na mnie bezustannie, aż musiałam otulić się w koc, wspominając posmak cynamonowych jabłek i chłopców, którzy tego nie potrafili. Wróciliśmy do miejsca, gdzie nie czuje się upływu czasu – to wszystko działo się znów, w teraźniejszości.
To bezwątpienia moja ulubiona pora roku. Dziwne jak na dziewczynę, której zawsze zimno. Ale coś mnie w niej pociąga; mogę wtedy pooglądać Torvill i Deana [angielska para tancerzy na lodzie], przechadzać się opatulona jak Yeti, albo delektować się grzanym winem. Więc chyba można stwierdzić, że jestem zimową dziewczyną.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„[“Białe rumaki”] to twoje marzenia. Ale nie tylko. To także możliwości. Te wszystkie drogi, którymi wydawało ci się, że będziesz kroczył, a których jednak nie doświadczyłeś; te wszystkie potencjalne doświadczenia już przepadły. Drzwi się zamknęły. Jest jeszcze wyobraźnia – to przekonanie, że ona może cię zabrać w różne miejsca. Kiedy ten magiczny świat znika z twojego świata, kiedy nie możesz już się do niego przedostać – jest to, według mnie, jedno z najbardziej bolesnych doświadczeń. W pewnym momencie zdawało mi się, że jestem zbyt młoda, żeby nie być w stanie tam wejść. Ale na przestrzeni lat zauważyłam, że wielu nastolatków czuje się odciętych od tego świata. Nie wiedzą, jak się tam dostać z powrotem, bo wydaje im się, że aby stać się dorosłym, trzeba porzucić ten magiczny świat na zawsze.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

