All These 20 Years…, cz. 3

Za niecałe dwa miesiące będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty Tori Amos pt. „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Czas na utwór nr 3.

Silent All These Years [tekst]
20 lat temu

„Najpierw pojawiło się brzęczenie fortepianu przypominające trzmiela. Pomału się to rozwijało, zostając jednak swego rodzaju obsesją do samego końca. Musiałam zostać bokserką – jedna część mnie nie chciała usłyszeć, co moje ja mówiło; druga część próbowała zwalczyć drenaż mózgu. W końcu udało mi się zwalczyć ów drenaż, dzięki notowaniu przepisów na czekoladowe ciasta.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„Wydaje mi się, że kiedy atakują cię za to, co robisz od najmłodszych lat – mam tu na myśli głęboki szacunek i jego częste fałszowanie – myślisz wtedy: „kurczę, nie chcę stać Panią Fałszowaną”. Masz dwadzieścia parę lat, a wydaje ci się, że to już koniec. Ja sobie myślałam „kiedy skończysz 25 lat powiedzą, że wszystko zaprzepaściłaś” [fragment piosenki „Curtain Call” z albumu „Abnormally Attracted to Sin”]. Te słowa zrodziły się w tamtym momencie.
Spędzałam wtedy czas z moją siostrzenicą Cody, która była małą dziewczynką. Ona stanowi sporą część utworu „Silent All These Years”, głównie dlatego że uwielbiała baśnie i opowiadania. Opowiedziała mi „Małą syrenkę” Anderesena; o tym, jak straciła głos. Przyglądając się reakcji Cody na rezygnację tej młodej kobiety z własnej istoty i mocy dla czegoś zupełnie innego, zdałam sobie sprawę, że muszę udać się do miejsca, gdzie będę mogła odzyskać swój głos.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

