All These 20 Years…, cz. 2

Za niecałe dwa miesiące będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty Tori Amos pt. „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Czas na utwór nr 2.

Girl [tekst]
20 lat temu

„Początek skomponowałam na pianinie w Wirginii. Zachwycało mnie, bo było kompletnie nienastrojone… Napisałam wtedy tylko refren. Nagrałam to na jakąś taśmę i puściłam w niepamięć. Kilka miesięcy później sprzątałam w domu (a to naprawdę coś!) i wyrzucałam niektóre kasety. Eric [ówczesny partner] zabrał jedną ze stosu. Kiedy kroiłam cebule w kuchni, przyniósł mi ją i powiedział: “posłuchaj tego”. Tak też zrobiłam.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„Kiedy szukasz aprobaty ze strony innych, toczysz wewnętrzną walkę. Wchodząc między ludzi, stajesz się cudzą dziewczyną. Kiedy przestajesz tego potrzebować, to dlatego że rozumiesz i akceptujesz, kim chcesz być. I kiedy mówię „kim chcesz być”, mam na myśli pewien proces. Musisz przynajmniej mieć jakąś paletę, farby, płótno i powiedzieć: „nie decyduję się iść po trupach, by osiągnąć sukces”. Takiego sukcesu na pewno nie chciałam. Pisząc „Girl” jasno sobie powiedziałam, że tego nie chcę. Nie potrzebowałam tego. Zresztą i tak na nic by się to zdało, bo ludziom podobały się kobiety wykonujące folk. To był ich styl. Ale osiodłanie fortepianu i uczynienie z niego instrumentu, wokoło którego buduje się piosenki było czymś nie do pomyślenia od czasów Carole King. Z tym że tamto był blues czy R&B. Kate Bush z kolei wolała elektronikę. Wiedziałam, że czeka mnie walka. Nie mogłam zatem być dziewczyną kogoś innego; musiałam stać się swoją własną.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

