All These 20 Years…, cz. 1

Nieco ponad dwa tygodnie temu (21.10) minęło 20 lat od wydania pierwszej solowej EPki  Tori Amos pt. „Me and a Gun”. Za równo dwa miesiące natomiast będziemy świętować dwudziestolecie wydania pierwszej solowej (i bez wątpienia kultowej) płyty „Little Earthquakes”. Z tejże okazji postanowiłem poświęcić trochę miejsca poszczególnym piosenkom z tego albumu. Dziś utwór nr 1. Czytajcie poniżej.

Crucify [tekst]
20 lat temu

„Dzwony dźwięczały mi w głowie za każdym razem, kiedy nie potrafiłam o siebie zawalczyć. Zaakceptowałam fakt, że Quasimodo był dzikim lokatorem w moim mózgu. Pewien układ rytmiczny zaczął mnie prześladować, więc wygrzebałam jakieś bębny i nagrałam go. Słuchałam tego godzinami, kłócąc się sama ze sobą. Pierwszą melodią, która została nagrana do tego podkładu była sekcja B piosenki – „I’ve been looking for a saviour…”. Wtedy otworzyły się drzwi i zaczęły napływać inne demony.”
Źródło: „Songbook Little Earthquakes” (1992)

20 lat później

„Pisząc ten utwór mieszkałam w Los Angeles. Czasy się zmieniały. Miałam za sobą doświadczenie z zespołem Y Kant Tori Read, które zmobilizowało mnie do tworzenia muzyki. Podświadomie wiedziałam, że muszę pisać. Nie byłam gotowa na porażkę. Z cudownego dziecka stałam się „pustą dziwką”, jak nazwano mnie w jednym z artykułów. Niezła rozbieżność. Widziałam dookoła mnóstwo znaków. Na drugim końcu miasta niejaka Tracy Chapman nagrywała w studio swoją pierwszą płytę. W tym samym czasie pojawiła się także inna dziewczyna – Melissa Etheridge.
Te dwie kobiety zdawały się pozostawać w zgodzie z własną sztuką. Ja w pewnym sensie zostałam wepchnięta do innej szufladki. Istniały kategorie znacznie bardziej artystyczne, bardziej komercyjne. Dla mnie komercja nie była czymś brudnym, bo w tamtym czasie lubiłam wielu artystów, którzy pod nią podlegali. Kiedy Y Kant Tori Read zaginął w akcji, zmieniałam nieco poglądy. Wiele nauczyło mnie to, że sama nie dobrałam fotografa, że nie pracowałam z odpowiednim stylistą, który rozumiałby, o co mi chodzi i pomagałby w przekazywaniu tego. Musiałam to wszystko poskładać od nowa, bo nie byłam przyzwyczajona do porażek. Musiałam spojrzeć na moją rolę w fałszowaniu obrazu własnej duszy i analizować, jak się do niego przyczyniłam.”
Źródło: „Rolling Stone” (18.12.2009)

Odpowiedz

